Jaki jest koszt sklepu internetowego?

Ile kosztuje sklep internetowy? postaram się odpowiedzieć na to pytanie

Tekst nie należy do najkrótszych, jeśli nie masz czasu się z nim zapoznań – zadzwoń do nas lub napisz [kliknij]. Przygotujemy dla Ciebie wycenę dopasowaną do potrzeb 🙂

O konieczności prezentacji swojej firmy w internecie wie już dzisiaj praktycznie każdy. Nie mniej ważne jest wykorzystanie internetu jako kolejnego lub głównego kanału sprzedaży produktów/usług.

W naszym kraju, który nie jest pod tym względem wyjątkiem coraz więcej osób korzysta z wyszukiwarki Google w celu znalezienia informacji o firmach ale też interesujących je produktów. Wygoda możliwości dokonania zakupu przez internet bezpośrednio z poziomu przeglądarki w domowym zaciszu sprawia że trend ten jest wzrostowy a w roku 2018 rynek sprzedaży internetowej w Polsce szacowany był na poziomie 40 miliardów złotych.

Jeśli także planujesz dołączyć do grona sprzedawców e-commerce potrzebujesz sklepu internetowego. W tym wpisie skupimy się na czynnikach wpływających na jego cenę.

LISTA SPIS TREŚCI

  1. Ile jest sposobów na wykonanie sklepu internetowego?
  2. Sklepy w abonamencie cyklicznym
  3. Zalety sklepów internetowych w abonamencie
  4. Wady sklepów internetowych w abonamencie
  5. Podsumowanie i koszty dla sklepów abonamentowych www
  6. Sklepy internetowe Woocommerce
  7. Zalety sklepów internetowych Woocommerce
  8. Wady sklepów internetowych Woocommerce
  9. Sklep Woocommerce – koszt i podsumowanie
  10. Sklepy dedykowane
  11. Zalety sklepów dedykowanych
  12. Wady sklepów dedykowanych
  13. Sklepy dedykowane – podsumowanie i koszty
  14. Ile kosztuje sklep internetowy? Krótkie podsumowanie

Ile jest sposobów na wykonanie sklepu internetowego?

Żeby przejść do szacunkowych kosztów założenia sklepu internetowego na początku wypada przeanalizować różne podejścia do jego tworzenia. To tak jak z kupnem samochodu. Każdy samochód to pojazd który jeździ. Nie bez znaczenia są nasze możliwości i potrzeby. Auto klasy premium kosztuje więcej niż samochód klasy średniej. Kupując małe auto miejskie wiemy że nie nadaje się za bardzo na offroud. Ze sklepami jest podobnie – bez dokładniejszej analizy odpowiedź na pytanie ile kosztuje sklep internetowy można porównać z pytaniem ile kosztuje auto osobowe

Sklep w abonamencie – płać i sprzedawaj

To bardzo proste – za możliwość “posiadania” sklepu płacimy cykliczny abonament. Na polskim rynku jest wiele firm oferujących taką usługę [np shopgold]. Jest to rozwiązanie świadczone w konwencji SAAS [Software as a service]. W skrócie z poziomu przeglądarki mamy dostęp do wszystkich możliwości systemu. Ścieżka jest niezwykle prosta i szybka. Rejestrujemy się u dostawcy usługi, wybieramy interesujący nas pakiet usługi i termin, opłacamy i otrzymujemy dostęp do naszej instancji systemu sklepowego. Możemy zmienić podstawowy wygląd, uzupełnić dane / teksty no i oczywiście produkty z cenami. Piłka po naszej stronie, im szybciej to zrobimy tym szybciej zaczniemy sprzedawać. W przypadku takich systemów nie czekamy na stworzenie sklepu przez programistę.

Zalety sklepów w abonamencie:

Najważniejszą zaletą tego typu rozwiązania jest cena i czas. Płacimy relatywnie niski abonament za możliwość posiadania sklepu. Jego instancja tworzona jest w zasadzie z automatu więc nie ma tutaj procesu developerskiego zmierzającego do zaprojektowania i opublikowania sklepu. Jeśli chcemy szybko wejść w ecommerce aby sprawdzić możliwości sprzedażowe naszego produktu/usługi z niskim progiem wejścia – jest to bardzo dobre rozwiązanie.

Wady sklepów w abonamencie:

Zarówno jak w przypadku generatorów stron sklepy w abonamencie mają kilka kluczowych wad. Trzeba pamiętać iż nie jesteśmy tutaj “właścicielem bezpośrednim” sklepu na własnym serwerze a samo oprogramowanie ma w mniejszym lub większym stopniu charakter zamknięty. Oznacza to że możliwości rozwoju sklepu zarówno pod względem jego wyglądu jak i funkcji jest albo niemożliwe albo bardzo drogie, ponieważ zmiany mogą być wprowadzone jedynie przez autoryzowany zespół. Ma to swoje przełożenie także na działania SEO. Z naszego doświadczenia wiemy iż pozycjonerzy w sklepie tego typu mają także mniejsze możliwości działania [pluginy, zmiany w kodzie] dlatego też ten sam nakład pracy SEO może dać miarodajnie słabsze wyniki niż w sklepie z otwartym kodem. To istotna kwestia w przypadku planowania strategicznego rozwoju naszego biznesu.

Podsumowanie:

Decyzja o korzystaniu z takiego rozwiązania powinna być przemyślana i mieć swoje uzasadnienie. Jeśli chcemy szybko lub tymczasowo prowadzić sprzedaż w internecie – to bardzo dobry pomysł. Jeśli jednak planujemy rozwijać nasz sklep internetowy a co gorsza na dany moment nie jesteśmy do końca pewni o jakie funkcje i kierunki to sklep abonamentowy może okazać się rozwiązaniem z którego bariera wyjścia będzie wysoka i kosztowna [zmiana systemu sklepu przy rozwiniętej sprzedaży – wiele produktów i aktywnych userów]. Ponad to jeśli w naszej przygodzie ze sklepem internetowym przewidujemy budżet na SEO to sklep abonamentowy może dać mniej owocne rezultaty.

Cena sklepu internetowego w abonamencie:

Temat jest na ogół jasno przedstawiony – płacimy abonament którego wysokość zależna jest od wybranego pakietu oraz okresu rozliczeniowego. Kosztów dodatkowych nie sposób przedstawić – czyli takich które wymagały by wykonywania funkcjonalności niestandardowych. Jest to raczej zawsze indywidualna sprawa firmy świadczącej usługę [niejednokrotnie droższa niż ta sama funkcja w sklepie z pełną możliwością edycji kodu]

Sklepy internetowe Woocommerce – dobra relacja ceny do jakości

Silniki sklepów CMS [content managment system] to w znacznej mierze oprogramowanie na licencji open source – można z nich korzystać za darmo. Skoro darmowe to dlaczego agencje i freelancerzy biorą pieniądze za opracowanie takiego sklepu? Zapewniam że nie jest to oszustwo [sprzedać coś co może mieć każdy za darmo]. Już śpieszę z odpowiedzą. Silniki sklepowe opensource jak Presta, Magento, Woocommerce [jeden z najpopularniejszych silników w skali globalnej w którym się specjalizujemy] to zbiór funkcji / zasad / potencjalnych możliwości na jakich ma pracować sklep. Sama instalacja to dopiero początek – otrzymujemy cały silnik, który ani nie wygląda ani nie działa. Tutaj pojawia się konieczność pracy programisty. To on stworzy podstrony, ostyluje je zgodnie z projektem, kolorystyką, skonfiguruje mechanikę działania sklepu od karty produktu przez koszyk i cały proces checkout do bramki płatności i automatycznych powiadomień mailowych..

logotyp silnika Woocommerce

Zalety sklepów internetowych Woocommerce:

Sklep postawiony na systemie Woocommerce ma wiele klucozwych zalet. Na początek relatywnie najniższa cena. Ten sam zakres funkcjonalności Woocommerce jest tańszy w produkcji i utrzymaniu niż na silnikach Presta czy Magento. Każdy wydany 1000 złotych na produkcję/zakodowanie sklepu Woocommerce to co najmniej 1500 złotych w Presta i co najmniej 2500 złotych w Magento. Można to zweryfikować samodzielnie robiąc research w ogłoszeniach o pracę dla programistów w tych 3 systemach. Stawki godzinowe rosną właśnie w tej kolejności Woocommerce->Presta->Magento. Drugą ważną zaletą jest przystępność – panel Admina dzięki któremu zarządzamy produktami i zamówieniami jest bardzo prosty i intuicyjny. Nie musimy znać się na “kodowaniu” aby taki sklep prowadzić samodzielnie. Presta czy Magento wymagają wyższych umiejętności. Kolejną zaletą jest aktualność – Woocommerce jako opensource jest w sposób ciągły rozwijany przez tysiące programistów. Dzięki jego popularności w skali świata kolejne zmiany i usprawnienia wynikają niejako z próby statystycznej milionów sklepów internetowych na całym świecie. Nie sposób wycenić tak potężnej skali badania zmierzającego do poprawy funkcji jakościowych i użyteczności sklepu od strony wyglądu jak i mechaniki działania. Sklep Woocommerce to także skalowalność – silnik ten posiada wiele możliwości kształtowania dedykowanych funkcji pluginy oraz własny kod. Przykładowo jeśli sprzedaż się rozwija i potrzebujemy dodatkowej opcji wysyłki w postaci paczkomatów wystarczy odpowiedni plugin i kilka godzin na konfigurację po której mamy interaktywną mapę z paczkomatami do wyboru, zdefiniowane koszty, odpowiednie powiadomienia dla Klientów oraz dla osoby zarządzającej zamówieniami. To samo dotyczy samego wyglądu sklepu. Skalowanie oznacza także możliwość integracji z innymi systemami – przykładowo gdy sprzedaż się rozwija a ręczne zarządzanie zamówieniami i produktami zaczyna być uciążliwe świetnym krokiem jest integracja z oprogramowaniem magazynowo księgowym jak na przykład Subiekt. Dodatkowy kanał sprzedaży? Nic trudniejszego – trochę pracy i możemy zintegrować sklep Woocommerce z portalem Allegro. Niezależność – dzięki temu że mamy dostęp do całego kodu sklepu i możliwość jego edycji na naszym serwerze działania pozycjonerów będa relatywnie szybsze i skuteczniejsze.

Wady sklepów internetowych Woocommerce:

Wada to wyższy koszt oraz czas wdrożenia w porównaniu do sklepów w abonamencie. Kolejna wada to potrzeba wykonywania co jakiś czas aktualizacji sklepu i jego komponentów [np zmiany w bramkach płatności]. Tutaj pozwolę sobie na kolejną analogię do auta – raz na jakiś czas olej i filtry trzeba wymienić. Wadą może być także ograniczenie silnika. Spotykamy się jeszcze czasami z mitem iż Woocommerce nie nadaje się do tworzenia większych zaawansowanych sklepów z integracjami. Tak było kiedyś kiedy Woocommerce dopiero przecierał swoje szlaki na linii silników sklepowych. Dziś z powodzeniem tworzymy na Woocommerce sklepy operujące bazami setek tysięcy produktów, któe są zintegrowane z allegro czy subiektem a co najważniejsze działają szybko oraz stabilnie. Ograniczenie dotyczy bardziej głównych mechanik i stopnia złożoności funkcji [np bardzo skomlikowane konfiguratory tworzące animacje w czasie rzeczywistym czy bardzo skomplikowany proces zamawiania , wysoce niestandardowy wręcz indywidualny – zgodny z modelem biznesowym danej firmy]. W takich przypadkach projekt powinien być tworzony na “kombajnie” Magento lub jako sklep dedykowany. To samo dotyczy bazy produktów – jeśli naszym celem strategicznym jest ponad milion produktów w jakiejś perspektywie czasu to w pewnym momencie Woocommerce powie: nie, tego wózka to ja już nie pociągnę 🙂

Ile kosztuje sklep internetowy Woocommerce?

Mamy tutaj dwa główne czynniki wpływające na koszt:

  1. Wielkość i złożoność sklepu.

    Bierzemy pod uwagę ilość podstron [zakładek] – im jest ich więcej tym cena większa za ich wykonanie. Nie mniej ważny jest stopień skomplikowania – dla przykładu standardowa karta produktu oferująca zdjęcie/zdjęcia, krótki opis, dłuższy opis, informacje dodatkowe [czyli to co każdy z nas zna ze sklepów online] jest szybsza do wykonania niż karta produktu złożona/indywidualna – oferująca np śledzący w miarę skrolowania przycisk koszyka, z sekcjami dodatkowych zdjęć, filmów, banerów, możliwości dodawania opinii etc. Złożoność sklepu jest istotna także pod względem funkcjonalnym. Przykładowo Woocommerce oferuje opcję tworzenia kodów rabatowych przez Admina [na dane produkty, czas etc]. Jeśli jednak w naszym sklepie potrzebujemy grup zakupowych [różne rabaty działające na różnych zasadach dla wielu grup Klientów do których użytkowników przypisuje Administrator] to potrzeba już większego nakładu czasu aby taką opcję skonfigurować/zaprogramować ponieważ w domyślnym “gołym” silniku jej po prostu nie ma. To zadanie dla programisty który zamienia zamysł właściciela sklepu na zbiór funkcji logicznych które “rozumie” Woocommerce.

  2. Technika wykonania.

    Woocommerce to silnik – czyli technologia w ramach której mamy kilka technik opracowania finalnego produktu. W naszej firmie korzystamy z dwóch – w zależności od potrzeb Klienta.

Sklep internetowy Woocommerce można wykonać na tak zwanym “layoucie” [inaczej szablonie]. Szablon to gotowy zbiór skonfigurowanych funkcji sklepowych od strony backendu i frontendu które programista jedynie edytuje – nie pisząc ich od nowa. Chodzi o zmianę ułożenia, kolorystykę, zachowanie na stronie. Liczy się tu wyobraźnia i umiejętności developera.

Indywidualny projekt graficzny wymyślony i przygotowany przez grafika w programie graficznym . Taki projekt pisany jest przez programistę praktycznie od początku na silniku Woocommerce. Stosując tą technikę korzystamy z narzędzia ACF Custom Fields czyli zaawansowanych pól niestandardowych. Kodowanie indywidualne w praktyce odznacza się wyższą jakością kodu.

Cena sklepu internetowego powinna być zawsze wynikiem analizy naszych potrzeb a także planowanej strategii rozwoju. Sklep internetowy może być bardzo prosty – proste produkty które po prostu kupujemy – ale i skomplikowany: konfiguratory, integracje, produkty wielowariantowe.

Aby odpowiedzieć na pytanie o koszt takiego sklepu wyobrazimy sobie przykład standardowego rozwiązania [kilkaset produktów prostych i z wersjami, storna główna, jedna waluta, koszyk i proces checkout, jedna bramka płatności, podstrony informacyjne jak regulamin, zwroty, o firmie, kontakt z mapą i formularzem]
Wykonanie takiego sklepu na szablonie to kwota 1800-2000 PLN. Wykonanie sklepu z projektem graficznym i kodowaniem indywidualnym to minimum 1000-2000 PLN za projekt graficzny i 2500-3500 PLN za jego zakodowanie [razem 3500- 5500PLN]

W Twojej głowie może pojawić się pytanie : czy na olx nie widziałem podobnej oferty w dużo niższej cenie? Ja także. Rynek jest bardzo duży, konkurencja także a duża jej częśc walczy argumentem ceny. Dla nas najważniejszy jest czynnik ceny do jakości. Oczywiście wielu z nas udało się trafić na okazję, kupić coś dużo taniej niż u konkurencji i otrzymać dobry produkt czy usługę. Jednak zakładam że częściej trafiliśmy na “podróbkę” lub gorszą/niekompletną usługę. Korzystając z droższego freelancera lub firmy która ma wieloletnie doświadczenie ryzyko porażki jest mniejsze niż “loteria” wyboru wśród najtańszych ofert. Jeśli otrzymasz wycenę sklepu Woocommerce na kwotę 2200 złotych i kontrofertę sklepu Presta za 900 złotych – drogi czytelniku – zatrzymaj się. O ile “wtopa” kilkuset złotych na małą stronę internetową to porażka do przełknięcia o tyle ze sklepem jest już gorzej. Sklep działający wolno, wadliwie nie będzie sprzedawał.

Sklepy dedykowane – kombajny, które sprzedadzą wszystko

Dedykowane sklepy internetowe pisane są w znacznej mierze “od zera”, czasami z użyciem kluczowych modułów dla danego frameworka. Taki sklep możemy stworzyć w języku programowania [na przykład framework symfony, laravel] dla warstwy funkcjonalnej od strony zaplecza oraz języku [np HTML 5, CSS, JS, Angular] dla warstwy wizualnej sklepu po stronie użytkownika. To tylko przykład konfiguracji języków i frameworków jest bardzo dużo. Wybór konkretnej formy podyktowany powinien być budżetem oraz zdefiniowaniem potrzeb i dokładnej strategii. Tu nie powinno być miejsca na pomyłki. Do samego projektowania potrzebujemy osób o różnych zakresach kompetencji: od projektowania UX, projektowania graficznego, developera frontend, developera backend.

logotyp Symfony

Zalety sklepów dedykowanych:

Niewątpliwie największa zaletą sklepów dedykowanych jest pełna dowolność w ich projektowaniu. Możemy zaplanować – ubrać w ramach sklepu – niemal dowolny model biznesowy sprzedaży online produktu czy usługi dla danej firmy.

Wady sklepów dedykowanych:

Koszt i czas. W tym konkretnym przypadku mamy do czynienia z bardzo dużym progiem wejścia w posiadanie sklepu tego rodzaju. Sklepy dedykowane powstają także czasami bardzo długo – kilkanaście/kilkadziesiąt miesięcy od pierwszej rozmowy z Klientem do publikacji w internecie pierwszej skalowalnej wersji prototypowej. Ilość etapów jest także kwestią indywidualną i nie oznacza jedynie faz przygotowania projektu ale także publikowania do użytku przez Klienta poszczególnych funkcji , ich testów i zmian. Takie rozwiązanie wymaga najczęściej ciągłej pracy wykwalifikowanych osób z dziedziny IT. Nie postawimy go też na byle jakim serwerze za kilkadziesiąt złotych rocznie.

Cena sklepu pisanego “od zera”?

W tej materii można by opracować całą serię wpisów analizując poszczególne case studies. Cena wynika z przeogromnej ilości czynników – od samej branży, modelu biznesowego, złożoności funkcji, grupy docelowej [kto?gdzie?]. Za wykonanie takiego sklepu najczęściej odpowiada cały zespół osób o różnym zakresie kompetencji co też przekłada się na koszt [może to być też zdolny super “fullstack” freelancer który ignoruje potrzebę snu – żart]. Zespół pracuje często wiele miesięcy nad projektem do momentu jego uruchomienia i dalej przy jego utrzymaniu. W związku z powyższym koszty sklepu zaczynają się od kilkudziesięciu , kilkuset tysięcy złotych i są opłacalne dla największych graczy w danej branży.

Podsumowując – kwestia ceny strony internetowej nie jest jednoznaczna.

Podsumowując – cena sklepu internetowe nie jest oczywista, to nie produkt który kupujemy na kilogramy, sztuka sztuce nie równa. Najlepiej założyć jaki budżet jesteśmy wstanie przeznaczyć na sklep internetowy i znaleźć opcję w najlepszej relacji jakości do ceny. Jeśli potrzebujesz pomocy w podjęciu decyzji co do sklepu internetowego lub masz inne pytania dotyczące tego tematu – serdecznie zapraszam do kontaktu 🙂

Powrót