Nazwa firmy – jak ją wymyślić? To zadanie dość trudne, ale nie niemożliwe do zrobienia! Drzewopol, Proszekpol czy Mięspolex lub inne firmy, które mają w swojej nazwie taką właśnie polską końcówkę, odchodzą już do lamusa. Nic dziwnego, bo oprócz tego, że nazwa zawiera w sobie bardzo patriotyczny przyrostek, nic z niej nie wynika, z niczym się nie kojarzy. Wymyśliliśmy je, żeby pokazać, jak łatwo stworzyć nazwę firmy, ale czy taka nazwa ma sens i czy będzie podobać się przyszłym klientom? Tego nie jesteśmy tacy pewni!
Każdy, kto zastanawia się nad otworzeniem firmy, ale również i bloga czy portalu internetowego zmaga się tym małym koszmarem, którym jest wymyślenie nazwy i logo dla swojej działalności. Głowa pęka od samego myślenia nad nazwą, oczy od przeglądania tysięcy stron w poszukiwaniu inspiracji, a nazwy jak nie było, tak nie ma. Co wziąć pod uwagę i jak sprawić, by ludzie zapamiętywali naszą firmę i jakie są sposoby na stworzenie dobrej nazwy? Podpowiadamy!
Nazwa firmy – jak ją wymyślić?
Jaka powinna być nazwa naszej firmy?
- Łatwa do zapamiętania i wymówienia – nie chcielibyście chyba, żeby ktoś za każdym razem pytał Was o to, jak wymówić nazwę Waszej firmy lub co ona oznacza. Nazwa ma być prosta, czasem może być zabawna. Dziwne nazwy firm? ŻalMax (produkują żaluzje), Apipol (produkty farmaceutyczne), Wikęd (okna i drzwi)
- Ma wskazywać na branżę, w której działa firma, czyli od razu budzić w przyszłym kliencie dobre i właściwe skojarzenia. Oczywiście nie każda firma musi wskazywać na branżę, ale warto kierować się tym podczas szukania odpowiedniej nazwy.
- Łatwo wpisać ją w logo, umieścić na banerze, czyli dobrze będzie wyglądać z elementami graficznymi.
- Nazwa powinna być oryginalna. Warto sprawdzić wcześniej w KRS lub po prostu wpisać nazwę firmy i sprawdzić, czy już ktoś nie ma takiej samej.
Nazwa firmy jak ją wymyślić?
Przede wszystkim nie panikować, że nazwa jeszcze nie pojawiła się w Waszej głowie, bo pośpiech to naprawdę zły doradca. Co warto wziąć pod uwagę, tworząc nazwę swojej firmy? Kiedy tworzyliśmy nazwę naszej firmy i szukaliśmy domeny, aby ją zarejestrować, okazywało się, że nazwa już istnieje i to również w naszej branży! Przed zarejestrowaniem nazwy warto sprawdzić, czy podobna lub taka sama nie funkcjonuje już na rynku. Unikniemy niepotrzebnych problemów i skupimy się na poszukiwaniu własnej.
Jak sprawdzić czy domena jest zajęta? W wyszukiwarce musicie wpisać np. hasło „kup domeny” i wejść w link któregoś z wiodących sprzedawców domen. Potem już na stronie należy wpisać nazwę firmy [rozumianej jako domena]. Pojawią się wyniki wskazujące jednoznacznie czy domena jest zajęta czy można ja kupić i z jakimi rozszerzeniami [np. com, pl, eu, org].
Branża, w której działamy
To klucz do stworzenia dobrej nazwy. Czy branża budowlana kojarzy się tak samo, jak firma odzieżowa, czy ogrodnicza? Oczywiście, że nie, dlatego warto wziąć pod uwagę cechy branży, w której działamy i pomyśleć o odbiorcach i nazwie, która zostanie automatycznie skojarzona z daną branżą.
Burza mózgów, pomoc znajomych i grup zainteresowań
Dobrym pomysłem jest zapisanie wszystkich pomysłów na kartce i dopisywanie kolejnych, kiedy tylko uda nam się wpaść na dobry pomysł. Po kilku dniach mamy gotową listę pomysłów, które następnie przedstawiamy znajomym czy rodzinie. Wybieramy kilka nazw i czytamy je, a następnie po kilku dniach dzwonimy i pytamy jaka nazwa została przez nich najlepiej zapamiętana. Zawsze, ale to zawsze należy brać pod uwagę zdanie innych osób, które są przecież naszymi przyszłymi klientami. Dobrym pomysłem jest również działanie w grupach na Facebooku, a które zorientowane są na tworzenie własnego biznesu. Zadanie pytania obcym osobom jest sposobem bardzo obiektywnym na sprawdzenie tego, jaka nazwa najlepiej pasuje do naszego biznesu.
Wyszukiwarka, słownik i gazety
Może to brzmieć bardzo dziwnie, ale te trzy pozycje powinny być obowiązkowe w poszukiwaniu nazwy firmy. Wertowanie książek, gazet, a także artykułów w Internecie to doskonałe źródło inspiracji. Nazwy dwuczłonowe, a także zlepek dwóch słów to też dobry pomysł. Jednak unikajcie łączenia Waszych imion i nazwisk. To już jest passé np. DarJan – ani to pomysłowe, ani chwytliwe!
Nazwy zaskakujące i proste – słowotwórstwo
Nazwa firmy ma również opisywać to, czym się zajmujecie. Świetnymi przykładami nazw są te tworzone jakby na poczekaniu, jakby wymyślenie ich nie zajęło wiele czasu. Na przykład w Poznaniu zjecie pyszną rybę z frytkami w okienku. Knajpka nazywa się „ Ę rybę” – wpada w ucho i świetnie się wymawia no i mówi o tym, czym firma się zajmuje. Nazwy restauracji i małych knajp w Polsce to świetny przykład na kreatywność. Chcielibyście na przykład zjeść w Carmniku lub hamburgera w LoveKrowe? My też! Nazwa fajna, więc i ludzie i jedzenie muszą być super!
Skorzystaj z generatora nazw
To świetna sprawa dla osób, które nie mają kompletnie żadnych pomysłów na stworzenie nazwy swojej firmy. Generatory nazw pozwalają na wpisanie kluczowego słowa i wyszukują połączenia wyrazów oraz wolne domeny dla potencjalnej nazwy. Przykłady generatorów nazw znajdziecie poniżej:
Slogany, logo, hasło i media społecznościowe
Myśl przyszłościowo i ‚społecznościowo’! Nazwa firma nie tylko powinna być łatwa do zapamiętania, ale także dobrze wyglądać w hasłach reklamowych czy na banerach. Czy wpisze się w Twoją konwencję reklamy, którą na pewno kiedyś będziesz musiał stworzyć? Ważne jest również to, czy nazwa dobrze prezentuje się mediach społecznościowych, czy dobrze się kojarzy, czy od razu mówi użytkownikom z czym ” to się je”? Media społecznościowe mają to do siebie, że przyciągają użytkowników chwytliwą nazwą, warto o tym pamiętać, tworząc nazwę firmy.
Czego unikać wymyślając nazwę firmy?
- Błagamy Was, przemyślcie nazwę swojej przyszłej firmy i pod żadnym pozorem nie dodawajcie do nich końcówek pol, polex, poleks itd.
- Jeżeli ma być to nazwa dla firmy, w które pracuje więcej niż 20 osób, zbierzcie zespół który będzie liczył od 3-6 osób. Burza mózgów,w której bierze udział zbyt wielu zainteresowanych, na nic się zda i trudno będzie osiągnąć jakikolwiek kompromis.
- Planując działania firmy również za granicą, sprawdźcie co nazwa Waszej firmy oznacza w innych krajach.
- Uważajcie na mody, które przychodzą i odchodzą takie jak na przykład związane z przedrostkiem „I”, co ma oznaczać produkt lub firmę poruszającą się w obszarze nowych technologii.
- Zrezygnujcie też z nazw, które kojarzone są jedynie na danym terenie, czy w regionie. Jeżeli w przyszłości, będziecie chcieli poszerzyć rynek zbytu na cały kraj, ciężko będzie zrobić to bez zmiany nazwy firmy, co wiąże się z dodatkowymi problemami.
Nazwa strony internetowej lub firmy to tylko początek przygody z własną działalnością. Kiedy macie już pomysł, a znajomi i przypadkowe osoby dobrze odbierają nazwę, warto jak najszybciej znaleźć domenę i stworzyć stronę internetową. To już jednak opowieść na kolejny raz, chociaż jeżeli macie jeszcze siłę, sprawdźcie ile może kosztować strona internetowa i…dlaczego tak drogo!?