Logo – jak je stworzyć? Może znany jest Wam facebookowy profil Grafik płakał jak projektował albo Co znosi psychika grafika? Opowieści o projektowaniu, poprawkach ciągnących się w nieskończoność lub prośbach tak dziwnych, że aż dziwnie o tym mówić, jest wiele. Zwłaszcza od osób, którym wydaje się, że znają się na projektowaniu lepiej niż sam grafik, również, jeżeli chodzi o projektowanie logo.
Logo – jak je stworzyć?
Jednak klient nasz pan i jeżeli chce mieć w logo małego króliczka skaczącego przez płot z napisem „wybierz naszą firmę, jesteśmy najlepsi”, to nawet najbardziej doświadczony grafik nie odwiedzie klienta od takiego pomysłu. Króliczek będzie, będzie i płot, a czy przyszli Klienci będą logo kojarzyć, to już inna kwestia. Niedawno na naszym blogu pojawił się artykuł dotyczący tworzenia nazwy firmy. Dzisiaj podpowiadamy jak stworzyć logo i czy można zrobić to samodzielnie.
Logo – jak je stworzyć?
Nie od dziś wiadomo, że oprócz reklamowych haseł, które zapadają w pamięć, liczy się również identyfikacja wizualna firmy. Ten skomplikowany termin, wcale tak skomplikowany nie jest, bo na identyfikację wizualną firmy składa się kilka elementów. W tym oczywiście logo, ale też kolorystyka elementów graficznych, strój pracowników, gadżety reklamowe czy sposób, w jaki wyglądają budynki danej firmy. Nie będziemy jednak skupiać się na niczym innym jak tylko na logo. Logo – jak je stworzyć? Od czego zacząć i ile kosztuje ta zabawa?
Po co mi w ogóle logo?
Dobre logo to może nie połowa sukcesu Twojej firmy, ale coś, co sprawi, że będzie się ona dobrze kojarzyć klientom. Po co jeszcze tworzyć logo? Strona internetowa, blog i oczywiście firma– będą bardziej rozpoznawalne, gdy nawet na początku naszej działalności zadbamy o stworzenie odpowiedniego logo. Komentując wpisy innych użytkowników w Internecie, posługujemy się swoim imieniem i nazwiskiem, ale często też nazwą fanpage czy bloga. W ikonie, czy zdjęciu profilowym możemy wstawić wtedy logo, co wpłynie na rozpoznawalność strony czy bloga już na wczesnym etapie, kiedy nie jest on jeszcze dobrze znany. To tylko oczywiście nasze sugestie, ale wiemy, jak sprawdziło się to w przypadku naszym i naszych znajomych, którzy logo tworzyli już bardzo wcześnie. No właśnie jak stworzyć logo firmy i czy można zrobić to samodzielnie? Przygotowaliśmy dla Was kilka inspiracji i stron, które możecie odwiedzić podczas myślenia nad logo i o tym dlaczego do cholery to takie trudne?!
Jak stworzyć logo samodzielnie?
Kilka przykładów stron, na których możecie sprawdzić aktualne trendy i te, które obowiązywały w latach ubiegłych. Wiele stron daje możliwość samodzielnego tworzenia logo, ale także daje sporą dawkę inspiracji. Sprawdźcie!
1. Wiele propozycji logo, również znanych firm. Można głosować na logo, wybierane jest logo miesiąca. Można też nawiązać współpracę z grafikiem:
2. Narzędzie, które umożliwia samodzielne tworzenie logo:
3. Canva też umożliwia tworzenie własnego logo:
4. Jak zmieniały się trendy w logo w ciągu ostatnich paru lat. Nie ma jeszcze niestety trendów na 2017 rok:
5. Garść inspiracji od polskich grafików:
6. Garść inspiracji z zagranicznych stron:
Ile kosztuje logo?
Może kosztować 20 zł, a może kosztować i 1000 zł. Od czego to zależy? Oczywiście od tego, do kogo się zgłosimy, co otrzymamy oprócz logo, a także czy chcemy stworzyć logo nowe, czy zmodernizować i odświeżyć stare. Jeżeli zdecydujecie się na współpracę z grafikiem lub firmą, która zajmuje się tworzeniem logo, w cenie zazwyczaj są uwzględnione następujące elementy:
- wstępny projekt,
- kilka propozycji logo do wyboru,
- wizualizacja logo, jak będzie wyglądać na stronie/blogu,
- prawa autorskie do logo,
- logo w różnych formatach, do wykorzystania gdziekolwiek chcecie,
- różne wersje logo, czyli kolorowe, czarno- białe, pionowe, poziome itd.
Logo – jak je stworzyć? Jak stworzyć i ile kosztuje? Na potrzeby artykułu przyjrzeliśmy się cenom tworzenia logo w różnych agencjach. Ceny zaczynają się od 300 zł za przygotowanie logo, w różnych wersjach. Na ogół im więcej projektów początkowych logo, z których można wybierać to, które najbardziej się nam podoba, tym projekt jest droższy. Przykładowo: 3 projekty logo to cena 370 zł brutto, 5 projektów kosztuje 550 zł brutto, a 8 projektów ponad 800 zł brutto. Na rynku ceny są bardzo zróżnicowane. Na niektórych stronach możemy przekonać się, że 3 projekty logo z naniesieniem zmian, czy zmianą kolorystyki kosztują 900 zł. Warto więc zrobić rozpoznanie, porozmawiać z grafikami, zobaczyć jak pracują i czy kontakt z osobą, która wykonuje logo jest taki, jakiego oczekujemy. To wbrew pozorom nie jest takie ważne, ale w trakcie poprawek, może okazać się kluczowe.
Zanim zaczniesz poszukiwać firmy, która stworzy Twoje logo
Przed podjęciem decyzji o tworzeniu logo, zróbcie małe poszukiwania i sprawdźcie portfolio grafika. Ważne jest to, aby nie przesadzać z tym, co ma się znaleźć na logo. Wielu grafików podkreśla, że zasada „im mniej, tym lepiej” bardzo dobrze sprawdza się w przypadku logo. Przed zleceniem stworzenia logo, warto usiąść na chwilę z kartką i ołówkiem i nawet jeżeli nie macie dużych zdolności do rysowania, naszkicować coś, co Waszym zdaniem najbardziej będzie Wam odpowiadało. Logo ma zwracać uwagę, ale też oddawać to, czym firma się zajmuje, lub to o czym piszesz na stronie, lub blogu. Pamiętajcie o tym!